Als startende ondernemer heb je veel aan je hoofd: het opzetten van je bedrijf en het zoeken naar klanten kost veel tijd en energie. En daarnaast krijg je ook nog te maken met allerlei financiële zaken. Gelukkig kun je in de eerste jaren van jouw ondernemerschap gebruikmaken van een aantal fiscale voordelen.
Opgeven van aanloopkosten
Kosten die je vóór de start van je onderneming uit zakelijk oogpunt hebt gemaakt kun je achteraf opnemen in je administratie. We noemen dit aanloopkosten. Dit zijn alle uitgaven die je hebt gedaan om jouw onderneming van de grond te krijgen. Denk hierbij aan kosten voor marketing, advies en je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Heb je als privépersoon apparatuur, zoals een laptop of een dure camera, gekocht met de intentie om deze te gaan gebruiken voor je onderneming? Dan kun je deze inbrengen in de zaak. Hiermee verkoop je het als het ware aan jouw bedrijf. De belangrijkste voorwaarde voor het opgeven van deze kosten is natuurlijk wel dat je de bonnen en facturen netjes hebt bewaard.
Gebruikmaken van de startersaftrek
Als beginnende ondernemer heb je in de eerste vijf jaar van je onderneming drie keer recht op startersaftrek. De startersaftrek is een ophoging van de zelfstandigenaftrek, waarvoor het criterium geldt dat je minstens 1225 uur per jaar in je bedrijf hebt gewerkt. Door deze extra aftrekpost wordt jouw winst verlaagd waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Je kunt niet zelf kiezen in welke jaren je de startersaftrek gebruikt. Als je in een bepaald jaar de zelfstandigenaftrek toepast én je hebt recht op de startersaftrek, dan moet je deze gebruiken. Ben je naast je onderneming ook in loondienst? Als je winst door het gebruik van de startersaftrek in de min komt en je dus een verlies draait, wordt jouw inkomen lager. Dit kan betekenen dat je een gedeelte van de inkomstenbelasting die gedurende het jaar is ingehouden weer terugkrijgt.
Willekeurig afschrijven
Zakelijke uitgaven die hoger zijn dan € 450 worden gezien als investering. Over het algemeen is het zo dat investeringen die je doet voor je onderneming over minstens vijf jaar moeten worden afgeschreven. Dit betekent dat je per jaar maximaal 20% van het aankoopbedrag mag opgeven als kosten. Investeringen die je doet in de jaren dat je recht hebt op startersaftrek óf in het jaar ervoor mag je echter willekeurig afschrijven. Dit betekent dat je zelf bepaalt hoe en wanneer je de bedrijfsmiddelen afschrijft. Dit kan jouw winst in de eerste jaren dus flink verlagen waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen.
Kleineondernemersregeling (KOR)
Ook al is deze regeling niet speciaal bedoeld voor starters, het kan je wel voordeel opleveren op administratief gebied. Door je aan te melden voor de KOR krijg je namelijk een btw-vrijstelling en hoef je geen btw-aangiftes meer te doen. Als je nog aan het opstarten bent en weinig omzet hebt kan het dus verstandig zijn om te bekijken of deze regeling geschikt is voor jouw onderneming. Als je hier vragen over hebt kun je natuurlijk altijd terecht bij je boekhouder!