The Cultural Index – Een missie om culturele onderwerpen en kunst toegankelijker te maken

30 mei 2022 - leestijd: 5 minuten

Grace Houghton (29) komt uit Brisbane, Australië en heeft een achtergrond in experience design en strategy. Anderhalf jaar geleden richtte ze The Cultural Index op, samen met Sukie Rigby en Olivia Ellice-Flint. Hun missie? Het maken van innovatieve leerervaringen die nog nooit zijn vertoond. Op 21 mei 2022 lanceerde ze haar eerste leertentoonstelling genaamd UNMASKED. Met deze tentoonstelling duikt ze dieper in de kunst en de verhalen over het menselijk gezicht.

The Cultural Index; wat houdt het precies in?
“The Cultural Index (TCI) is opgericht met de missie om culturele onderwerpen en kunst toegankelijker te maken. We willen de academische barrières en connotaties van de traditionele manier van leren wegnemen. We proberen af te stappen van het idee van zware teksten en lange lezingen dat de grote meerderheid van mensen uitsluit van belangrijke gesprekken. We richten ons op jongvolwassenen die misschien niet academisch geschoold zijn, maar wel interesse hebben in het willen begrijpen van de wereld, kunst en cultuur.”

Wat doe je normaal gezien als je voor TCI aan het werk bent? En wat vind je het leukste om te doen?
“Ik heb best wel een geweldige rol bij The Cultural Index. In een normale week doe ik echt van alles: van het ontwikkelen van samenwerkingen met kunstenaars of musea tot het bedenken van onderwerpen en ideeën. Creatieve concepten, moodboards en referenties voor onze experiences verzinnen. En ik schrijf veel. Ik herschrijf vooral complexe concepten naar licht verteerbare stukjes informatie of ik zet ze om in verhalen. Ik werk veel samen met mijn teamgenoten Sukie Rigbie en Olivia Ellis-Flint. We besteden veel tijd aan samen brainstormen en het verzinnen van goede invalshoeken, relevante partners en kanalen waarmee we onze onderwerpen tot leven kunnen brengen.”




Hoe en wanneer bedacht je dat je zoiets als dit wilde doen?
“Ik ben naar Nederland verhuisd om educatieve experiences voor The European Holocaust Research Infrastructure te gaan ontwerpen. Daarna werkte ik als consultant, strateeg en experience designer voor technologie- en innovatieprojecten. Door de consulting kwam ik weer in aanraking met training en opleiding. Ik begon na te denken over hoe ik deze werelden kon combineren: goed ontwerp, de nieuwste technologieën, krachtige verhalen en educatie. Dit leidde tot het idee om mensen dingen te leren op een manier die esthetisch verbluffend is en tegelijkertijd kennisoverdracht bevordert. Toen al deze elementen samen kwamen is The Cultural Index geboren.”

UNMASKED: Facial Weaponization Suite, by Zach Blas

Op 21 mei was de openingsexpositie van je eerste project, UNMASKED. Kun je vertellen waar dit specifieke project over gaat?
“De expositie vormt als het ware de lancering van onze eerste educatieve online experience: UNMASKED.

UNMASKED nodigt bezoekers uit om de manier waarop we ons gezicht aan de wereld tonen te onderzoeken. Gaan gezichtsherkenning en deepfake-technologie leiden tot het verval of juist de redding van de samenleving?

UNMASKED daagt het publiek uit om te reflecteren op de kracht en de waarde van het menselijk gezicht. Het project duikt hiervoor in verhalen en voorwerpen uit het Design Museum Den Bosch en het Nationaal Museum van Wereldculturen én bevat werken van veel internationale als ook lokale, opkomende kunstenaars.”

UNMASKED: Oliver Hunter Pohorille (Scum Boy)

Wat zou jouw droomopdracht of -project zijn met TCI?
“Ons doel met TCI is om uit te zoeken hoe we organisaties (zowel commercieel als cultureel) kunnen helpen om door middel van leerzame experiences hun verhaal te vertellen en hun waarden te delen met hun publiek. Voor de meeste mensen vormt een merk tegenwoordig een van de meest krachtige manieren om zich te uiten, dus zouden we graag willen bekijken hoe we het bereik van organisaties niet alleen kunnen gebruiken om te laten zien waar ze voor staan, maar ook om hun publiek dit te laten beleven. In onze toekomstvisies brengen we opkomende kunstenaars en grote spelers in de culturele sector samen en helpen we hen in contact te komen met merken die graag meer willen zeggen.”

En wat zou dan een droomsamenwerking zijn?
“Samenwerken met een organisatie als Tripping World als platform voor inclusief en bewuster reizen, een kunstenaar als Scumboy en een merk als Dazed zou wel een droom zijn: verhalen maken met een educatieve touch en zo editorials naar een hoger niveau tillen.”

Wat is voor jou als ondernemer de definitie van succes?
“Voor mij betekent succes dat we mensen op een nieuwe manier iets hebben kunnen leren en zo hebben geholpen hun blik te verruimen; al is het maar een heel klein beetje.”

Vragen

Heb je vragen over onze dienst of product?

Je kunt ons op meerdere manieren bereiken.

Nog meer nieuws