Een eigen bedrijf starten begint natuurlijk met een goed idee, een niche in de markt of omdat je volledig autonoom wil zijn. Maar wat zijn nou de praktische zaken die je moet regelen als je een onderneming begint? En waar moet je allemaal rekening mee houden als je weer wilt stoppen?
Starten met je onderneming
Iedere startende ondernemer moet voor zijn of haar bedrijf een rechtsvorm bepalen. Daar begint het eigenlijk allemaal mee. De meeste starters kiezen voor een eenmanszaak, maar het zou best kunnen dat een vennootschap onder firma (vof) beter aansluit bij jouw bedrijf.
De volgende stap is het bedenken van een bedrijfsnaam. Laat je creativiteit de vrije loop, maar houd er rekening mee dat je je aan bepaalde regels moet houden. Zo mag jouw bedrijfsnaam niet teveel lijken op die van concurrenten en is misleiding ook verboden. Je kunt altijd via het merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom) checken of de naam die je op het oog hebt niet teveel op die van een bestaand merk lijkt.
Vervolgens ben je verplicht om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Dit doe je eerst online, via de site van de KVK. Daarna volgt nog een fysieke afspraak met een medewerker van de KVK. Tijdens die afspraak controleert de desbetreffende medewerker je legitimatie en of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet. De kosten hiervoor zijn €75,- en dit zijn waarschijnlijk ook de allereerste zakelijke uitgaven die je aan je administratie mag toevoegen.
De KVK geeft vervolgens jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Je hoeft dus niet zelf de eerste stap te zetten naar de Belastingdienst! Als alles in orde is ontvang je binnen een paar dagen een brief van de Belastingdienst met daarop je btw-nummer en btw-identificatienummer (btw-id). Deze twee nummers heb je nodig als je bijvoorbeeld de btw-aangifte in orde moet maken of als je een factuur stuurt naar je klanten.
Stoppen met je onderneming
Wanneer je wil stoppen met je onderneming bewandel je eigenlijk dezelfde weg: eerst schrijf je je uit bij het Handelsregister van de KVK. Dat kan tegenwoordig online; je hoeft hiervoor dus geen fysieke afspraak te maken met een medewerker van de KVK.
Nadat de Belastingdienst van de KVK heeft doorgekregen dat jouw eenmanszaak is uitgeschreven ontvang je een brief waarin staat dat je voor de laatste keer btw-aangifte moet doen. Als deze aangifte in goede orde is ontvangen door de Belastingdienst, krijg je een definitieve bevestiging van je uitschrijving als ondernemer.