UNFAIR2022 vind dit jaar plaats in de Westergas, Amsterdam. Veertig opkomende en gevestigde kunstenaars presenteren daar 15 t/m 17 juli hun werk. Als trotse sponsor van UNFAIR2022 vragen we de kunstenaars van UNFAIR2022 over hun werk en wat hen drijft. Dit keer spreken we Delphine Lejeune.
De Waalse Delphine Lejeune is dit jaar voor het eerst te zien op UNFAIR. Vorig jaar studeerde ze af aan de Design Academy Eindhoven en sindsdien is haar werk al vertoond op meerdere tentoonstellingen in grote Europese steden. Met natuurlijk ogende vormen en objecten die rechtstreeks uit de 3D-printer komen onderzoekt ze de relatie tussen mens en natuur.
Hoe kunnen we jouw werk het beste omschrijven?
“Ik onderzoek visual design and materialen. Ik gebruik digitale beelden als basismateriaal om te experimenteren met geprinte 2D- en 3D-oppervlakken en vervolgens te spelen met zowel digitale als fysieke representaties.”
“Mijn werk komt voort uit het gebruik van de 3D-printer als medium voor onderzoek en productie. Door steeds de grenzen van de machine te verleggen ontdek ik telkens nieuwe visuele representaties waarmee ik mijn eigen visuele taal kan creëren. Bovendien is 3D-printen een spannende open-source techniek die zich nog steeds elke dag ontwikkelt, waardoor ook steeds nieuwe mogelijkheden ontstaan op het gebied van materiaalverkenning en zelfproductie.”
Wat probeer je via jouw werk te ontdekken?
“Met mijn werk probeer ik onze huidige relatie met onze omgeving beter te begrijpen. Door dat te verbinden aan oude tradities, gedrag en kennis uit het verleden wil ik nieuwe visuele representaties creëren en onze relatie met de digitale en fysieke realiteit bevragen.”
Je gebruikt veel natuurlijke vormen. Welke band heb jij met de natuur?
“Ik kom oorspronkelijk uit België, uit een omgeving met een wild natuurlijk landschap, dus de natuur heeft altijd een rol gespeeld in mijn leven. Ik groeide heel bewust op met de cyclus van de natuur, de seizoenen en veranderingen door de jaren heen. In mijn werk voel ik nu de noodzaak om deze natuurlijke context als basis te gebruiken, maar dan in een digitaal landschap.”
Op je website staat te lezen: “Ontworpen objecten beïnvloeden sterk ons sociale gedrag”. Kun je hier wat meer over uitleggen?
“Middels mijn werk heroverweeg ik onze relatie met de natuur in onze digitale context. Door er nieuwe, tastbare representaties van te maken bevraag ik ons huidige gedrag ten opzichte van onze natuurlijke omgeving. Met ‘Blossoming Garden’ dook ik bijvoorbeeld met behulp van digitale tools in onze relatie met de fysieke wereld. Het project onderzocht hoe de identiteit van de mens verborgen kan liggen in de natuur en zo een hulpmiddel kan worden voor zelfreflectie.”
Je bent deze zomer aanwezig op UNFAIR. Hoe is dat tot stand gekomen?
“Ik sta deze zomer voor het eerst op UNFAIR en het is voor mij ook de eerste echte kans om mijn werk te presenteren in de stad. UNFAIR is in de kunstwereld bekend om de opkomende kunstenaars die er te zien zijn. Veel van mijn vrienden hebben al de kans gekregen om hier te exposeren dus ik weet welke impact het kan hebben op een beginnende, artistieke carrière. Ik ben heel dankbaar dat ik ben uitgenodigd voor de komende editie en heb heel veel zin om mijn nieuwe werk te presenteren!”
Wat ga je laten zien?
“Ik presenteer op UNFAIR mijn nieuwe project genaamd “Synthetic Nature Through my Screen”, een serie kamerschermen waarop digitale natuur te zien is. Het project is gebaseerd op twee onderzoeken: zowel de relatie tussen vrouwen en oude ambachten, als mijn herinterpretatie van de manier waarop de natuur traditioneel wordt uitgebeeld op een traditioneel meubelstuk uit de 18e eeuw om zo het begrip ‘synthetische natuur’ te ontwikkelen. Ik wil met dit project mijn werk ook een meer sculpturale en ‘ruimtelijke’ presentatie geven.”
Hoe en wanneer is je werk opgemerkt? Was er een magisch moment?
“Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven. Tijdens mijn afstuderen richtte ik me op het vinden van mijn eigen methodologie en de juiste tools om mijn werken te maken. Het magische moment vond plaats in die periode, toen mijn materiaalverkenning en visueel onderzoek me brachten waar ik nu ben. Door mijn onderzoeksproces online te delen begon ik ook uitnodigingen te ontvangen om op verschillende plekken te exposeren, zoals in de Kunsthal in Gent, Gr_und in Berlijn en het Nationale Kunstmuseum van Litouwen in Vilnius.”
Waar ben je het meest trots op als het gaat om je werk?
“Voor mijn werk is het creëren van nieuwe verbindingen heel belangrijk. Ik wil in mijn werk zeker samenwerkingen en uitwisselingen met schrijvers, makers en andere ontwerpers blijven ontwikkelen. Vorig jaar heb ik het geluk gehad dat ik ben gecontacteerd om deel uit te gaan maken van een zelf geïnitieerde residentie op het Duitse platteland. Dit vormde eigenlijk het startpunt van ons vrouwelijke ontwerperscollectief Many-to-Many. Als collectief streven we ernaar om nieuwe benaderingen voor interdisciplinaire uitwisseling en symbiotische ontwerpprocessen te verkennen. In onze aanpak geven we ruimte aan vrouwelijke realiteiten en maken we momenten van collectief dromen mogelijk die onze verbeelding verbreden en ons naar alternatieve toekomsten zullen leiden.”
Website: delphinelejeune.com
UNFAIR is van 15 t/m 17 juli 2022 in de Gashouder Amsterdam.