“Kunst moet toegankelijk zijn: iedereen moet het kunnen begrijpen en erin delen.”
Alina creëert met haar kunst, design en illustratie studio Pansy een fijne, veilige plek voor vrouwen. Wij spraken met haar over het belang hiervan.
Als je een kleur zou zijn, welke kleur zou dat dan zijn en waarom?
“Het lijkt me vrij duidelijk dat ik roze zou zijn. Als kind probeerde ik roze heel erg niet mooi te vinden. Ik hield altijd erg van groen en blauw en ik denk dat dat kwam omdat roze zo geassocieerd wordt met vrouwelijkheid en meisjesachtig zijn. Pas op de kunstacademie kreeg ik het gevoel dat het oké was om roze mooi te vinden.”
Is jouw creativiteit aangeboren?
“Ik denk dat het antwoord daarop ‘ja’ is. Ik heb het altijd leuk gevonden om creatief bezig te zijn en gelukkig is dat nog steeds zo. Naar mijn idee wordt creativiteit vaak doodgeslagen als we jong zijn, maar ik heb het gevoel dat ik het tot doel heb kunnen maken en meer over creativiteit en kunst heb kunnen leren in mijn opleiding aan de kunstacademie. Voor mij zit creativiteit niet per se in de dingen die je doet, maar meer in hoe je je leven leidt.”
Wat inspireerde je tot het maken van een plek voor kunstenaars die zich identificeren als vrouw?
“Volgens mij is het in elke branche belangrijk om ruimte of een safe space te hebben voor vrouwen of zij die zich als vrouw identificeren. Met name werken die kleurrijk, speels en wat naïef zijn worden vaak niet zo serieus genomen. Dat inspireerde me tot het maken van een plek die speels, liefdevol, vrolijk en lief is, maar tegelijkertijd ook een echt bedrijf.”
Wat vind je het leukste aan de vrouw achter Pansy zijn?
“Oh, de creatieve controle! Wat ik denk ik het allerleukste vind is dat ik echt het gevoel heb dat ik mezelf kan zijn en dat ik de creatieve vrijheid heb om te laten zien wie ik ben en waar ik echt van hou.”
Wat vind je leuker: zelf dingen maken of er workshops over geven?
“Ik vind het echt allebei even leuk. Misschien dat ik als kunstenaar intuïtief zou zeggen dat ik zelf dingen maken leuker vind, maar het geven van workshops geeft ook echt heel veel voldoening.”
Als je droomt over de toekomst van Pansy, hoe ziet deze er dan uit?
“Wat ik voor de komende jaren met Pansy voor ogen heb is dat het geliefd en bekend wordt in Amsterdam. Het uitbouwen van een creative community rond Pansy is iets wat voor mij heel belangrijk is.”
Wat zou je willen zeggen tegen alle toekomstige kunstenaars en makers die zich identificeren als vrouw?
“Ik zou willen zeggen: Zet ‘m op! Blijf kunst maken en maak de kunst die past bij wie jij bent.”
Hoe ben je in contact gekomen met Kees de Boekhouder?
“Via een aanbeveling van een gezamenlijke vriendin. Ik was echt aan het worstelen met mijn boekhouding en toen raadde die vriendin me Kees de Boekhouder aan. Ze zei dat het kantoor gericht was op creatieve ondernemers en freelancers en ik dacht meteen: Dat is wat ik nodig heb!”
Nog 1 laatste vraag! Wat betekent Kees de Boekhouder voor jou?
“Voor mij is het als een zucht van verlichting. Waar ik naar zocht in een boekhouder was de mogelijkheid om elke vraag te kunnen stellen die ik heb, hoe dom die misschien ook is. Het is voor iemand uit het buitenland echt best wel eng om alles vanaf de basis opnieuw te moeten leren, zoals een volledig nieuw belastingstelsel. Maar Kees de Boekhouder heeft alles rustig met me doorgenomen en al mijn vragen beantwoord, waardoor het veilig aanvoelde en helemaal niet meer eng was.”