“Bij DuPho is plek voor iedere vorm van fotografie” – Max van Olden, jurist DuPho

12 augustus 2024 – leestijd: 5 minuten
Foto: Laila Schoots

In een samenleving waarin beelden een enorme rol spelen en dagelijks overal aanwezig zijn, biedt een beroepsvereniging voor fotografen houvast en zekerheid aan de beeldmakers van nu. Bij DuPho (Dutch Photographers) kunnen zij terecht voor advies over bijvoorbeeld starten als freelancer of bij problemen met betrekking tot auteursrecht. En met relevante workshops, rondleidingen en interessante netwerkbijeenkomsten helpt DuPho naast de zakelijke ook bij de creatieve ontwikkeling van fotografen.

Max van Olden is adjunct-directeur en jurist bij DuPho. Hoe is hij bij DuPho terecht gekomen?
“Hiervoor werkte ik als advocaat en DuPho was mijn cliënt. Ik kwam er dus al regelmatig en op een gegeven moment kreeg ik de vraag of ik bij DuPho zou willen werken. Daar heb ik ‘ja’ op gezegd, want het leek me leuk om mijn kennis en ervaring op het gebied van het auteursrecht op een andere manier aan te wenden. En bovendien wist ik al dat DuPho een hele leuke, informele organisatie is.”

Wat maakt je werk zo leuk?
“Het is ontzettend afwisselend en veelzijdig. Het ene moment praat ik met het ministerie van OCW over een wetsvoorstel voor aanscherping van het auteurscontractenrecht, het andere moment adviseer ik een fotograaf van wie een foto zonder toestemming is gebruikt en gepubliceerd. De periode waarin ik begon bij DuPho was net het moment dat generatieve AI een groot en belangrijk onderwerp werd. Dat vraagt om veel voorlichting aan fotografen, want het is complex en ontwikkelt zich razendsnel. We moeten hard werken aan het waarborgen van de rechten van makers. Maar dat is heel interessant.”

Wat kan een beroepsorganisatie betekenen voor een ondernemer? En DuPho voor beeldmakers in het bijzonder?
“Leden kunnen bij ons advies krijgen over en bijstand krijgen bij zakelijke of juridische kwesties. We kijken bijvoorbeeld contracten na, denken mee over het bepalen van je tarief en adviseren over quitclaims en licenties. Daarnaast doen we aan belangenbehartiging voor fotografen, een beetje vergelijkbaar met wat een vakbond doet. Maar we organiseren ook allerlei workshops, talks en andere evenementen. We zijn echt een community voor de beroepsgroep.”

Welk profiel hebben de meeste DuPho-leden?
“Een algemeen profiel is er niet echt, maar wel zijn veruit de meeste leden zzp-er. We hebben speciale lidmaatschappen voor starters en AOW-ers en een duo-lidmaatschap met de beroepsorganisatie voor persfotografen. Verder is het veld ontzettend divers: portretten, architectuur, dronefotografie, afscheidsfotografie, fashion en zelfs videografie. En sinds kort ook AI-beeldmakers. Bij DuPho is plek voor iedere vorm van fotografie.”

DuPho organiseert ook events. Waarom vinden jullie dit belangrijk?
“We organiseren elk jaar twee grote events: de Dutch Photography Day en de SO Award. Dutch Photography Day is een grote viering van de fotografie in Pakhuis de Zwijger met workshops, talks, discussies en de populaire portfolio reviews door professionals. De SO (Selection of Dutch Photography) Award is een wedstrijd voor fotoseries waarbij de genomineerden worden uitgenodigd voor een netwerkdiner. Dat is heel nuttig, want je zit er aan tafel bij professionals die je verder kunnen helpen in je carrière, zoals beeldredacteurs en agency’s.”

Foto: Bas de Meijer

Het is ook via de SO Award dat DuPho en Kees de Boekhouder elkaar hebben gevonden.
“Voor de publieksprijs van de SO Award ‘23 waren we op zoek naar een sponsor met raakvlakken met de creatieve industrie. De wedstrijd is een non-profit evenement en op deze manier kunnen we het event organiseren. Zo zijn we in contact gekomen met Kees de Boekhouder en is de samenwerking gestart. Inmiddels mogen we onze leden korting aanbieden bij KdB en geven jullie hen advies, o.a. in de vorm van workshops en op onze partnermarkt. Dat past ook bij de services van DuPho en voelt als een prettige en open samenwerking.”

Buiten werk en DuPho: wat maakt jou blij? Waar krijg je energie van?
“In mijn vrije tijd schrijf ik. Ik heb drie thrillers geschreven en vorig jaar is mijn eerste Young Adult uitgekomen, Deepfake. Daarmee ga ik ook naar scholen om leerlingen te vertellen over de leuke, maar ook de gevaarlijke kanten van AI. En ik heb scripts geschreven voor de politieserie Flikken Rotterdam. Omdat ik privé dus zelf ook maker ben, kan ik me goed inleven in de positie van fotografen.”

Welke tips of adviezen zou je willen meegeven aan startende beeldmakers?
“Het is niet gemakkelijk om als startend beeldmaker je geld te verdienen. Daarom moedig ik hen aan om zich te verdiepen in de zakelijke en juridische kanten van het vak. Wat is een licentie? Hoe stel ik een offerte op? Waarom moet ik algemene voorwaarden gebruiken? Verder is het belangrijk dat je een goede prijs durft te vragen. Wees niet te bescheiden en offreer wat je waard bent. Dat moet je leren en daarover kun je met ons sparren.”

Tot slot: wat is het krachtigste beeld wat je ooit hebt gezien of wat de meeste indruk op je heeft gemaakt?
“DuPho-lid Dafne Ederveen stuurde ruim een jaar geleden een foto van een oudere dame met een levensgrote teddybeer, volledig gemaakt met AI. Dat maakte indruk, omdat ik toen voor het eerst werd geconfronteerd met de kracht van generatieve AI. Je kon zien dat het beeld kunstmatig tot stand was gebracht, maar ik dacht wel meteen: waar gaat dat heen als dit soort beelden nu al mogelijk zijn? Inmiddels zijn de AI-systemen alweer veel verder ontwikkeld, maar tegelijkertijd zien we een tendens van makers die zeggen: wij willen dat AI-platforms van ons werk afblijven. Ook op Europees niveau gebeurt er van alles op dit vlak. Kortom, een zeer interessante tijd voor beeldmakers én juristen!”

Foto: Bas de Meijer

Vragen

Heb je vragen over onze dienst of product?

Je kunt ons op meerdere manieren bereiken.

Nog meer nieuws